fbpx

Om reisen

Runner's World CAMP

NYHET I NORGE:

 LØPEHELG med Runner’s World

 RW CAMP

Springtime arrangerer løpehelger med løpeglede og inspirasjon, trening og sosialt samvær i samarbeid med Runner’s World Norge og lokale instruktører på en rekke destinasjoner i Norge sensommer/høst 2020. Det er en begrensing på antall deltagere iht C-19-restriksjoner og lokale forhold. RW CAMP kan man kjøpe både med og uten hotel-pakke. Ønsker man å ordne overnatting selv (et annet sted/privat)  så booker man kun kurset. Kurset har alltid BASECAMP på et Hotel, hvor foredrag holdes og måltider serveres.

RW CAMP er for deg som ønsker en aktiv helg med mye trening og å kunne velge nivå, da vi har program tilpasset både for deg som er nybegynner og for deg som har mye kunnskap om løping fra før.  Våre instruktører har relevant kompetanse og erfaring og er enten ansatte i Springtime, Runner’s World, eller er lokale instruktører vi samarbeider med. De ulike kursene har noe ulik innretning, basert på de lokale instruktøres spisskompetanse, men basisen er lik: løp og løpeteknikk – mye trening og inspirasjon.

 

En helg full av inspirasjon og trening  – sammen med likesinnede – høres det ut som noe for deg?

Noen av våre instruktører:

Bergen: Bjørn Tore Kronen Taranger

Trøndelag og Haugesund: Jenny Midbjer

Ringerike og Bergen: Sara Skarabot Pedersen

Ringerike: Hilde Johansen

 

Haugesund og Bergen: Ninja Girls

 

SJEKK PROGRAM FOR HELGEN DU ØNSKER:

 

 

 

ØSTLANDET – RINGERIKE

BASECAMP: KLÆKKEN

DATO: 14.–16. august – Klækken Hotel på Ringerike 

Program – klikk her 

www.klaekken.no

Instruktører

Sara Skarabot Pedersen, redaktør Runner’s World Norge

Hilde Johansen «Ultra-Hilde» – løper og inspirator

Stig Andy Kvalheim – instruktør og inspirator

 

Pris, Hotel 2 netter, 2 lunsj, 2 middag, 2 frokost inkludert kurset Camp RW:

4.290 for del i dobbeltrom 4.490 for enkeltrom

 

For de som kun kjøper kurs 1.490,- kan man delta på felles middag lørdag kveld for et tillegg (bookes i etterkant direkte hos hotellet).

 

VESTLAND:     HAUGESUND

BASECAMP: Hotel Clarion Amanda

Program og presentasjon av instruktører, klikk her. 

DATO: 28.-30. august

Instruktører:

Jenny Midbjer, Springtime

Ninja Girls, Lene Amundsen Våge, Therese Solberg, Renate Solheim

Liv Stava

Morten Vestvik

Pris, Hotel 2 netter, 2 lunsj, 2 middag, 2 frokost inkludert Camp RW:

4.290 for del i dobbeltrom 4.490 for enkeltrom

 

For de som kun kjøper kurs 1.490,- kan man delta på felles middag lørdag kveld for et tillegg (bookes i etterkant direkte hos hotellet).

 

VESTLAND:     BERGEN

  1. –13. September

BASECAMP:  Scandic Bergen City

PROGRAM OG PRESENTASJON AV INSTRUKTØRER I BERGEN- KLIKK HER

Instruktører

Sara Skarabot Pedersen, redaktør Runner’s World Norge

Kirsten Marathon Melkevik

Ultrakongen Bjørn Tore Kronen Taranger

Linda Grøning

Thorbjørn Ludvigsen

 

Pris, Hotel 2 netter, 2 lunsj, 2 middag, 2 frokost inkludert kurset Camp RW:

4.090,- for del i dobbeltrom 4.890,- for enkeltrom

For de som kun kjøper kurs 1.490,- kan man delta på felles middag lørdag kveld for et tillegg (bookes i etterkant direkte hos hotellet).

 

 

TRØNDELAG

  1. – 13. september

BASECAMP: Scandic Hell

PROGRAM OG PRESENTASJON AV INSTRUKTØRER I TRØNDELAG – KLIKK HER

 

Instruktører

Jenny Midbjer, Springtime

Thea Foss Bækkevold, Runner’s World skribent og inspirator/trener.

Bente Bremset Kulvik, Ernæringsfysiolog og PT

Kine Bratbak, fysioterapeut

 

Pris, Hotel 2 netter, 2 lunsj, 2 middag, 2 frokost inkludert Camp RW:

4.260 for del i dobbeltrom 5.110,- for enkeltrom

 

For de som kun kjøper kurs 1.490,- kan man delta på felles middag lørdag kveld for et tillegg (bookes i etterkant direkte hos hotellet).

 

 

UTDRAG FRA PROGRAM RINGERIKE (under utarbeidelse / det er ikke påkrevet med egen bil, da instruktører har plass / skriv i kommentarfelt ved booking om dere har transportbehov):

TERRENG-ØKT (LØRDAG)

Økta legges til Krokskogen,   i områdene der Asbjørnsen og Moe fikk inspirasjon til mange av våre kjente og kjære folkeeventyr.

Kl 09:00: Avreise fra Klækken Hotell i private biler for transport til terrengturens utgangspunkt ved ferista i grenda Åsa.

For deltakere som møter direkte ved utgangspunktet: Oppmøte kl 09:15 ved ferista i Åsa.

  Alternativ 1 – Mørkgonga
Fra utgangspunktet og opp til toppen av Mørkgonga er det 2 km. Med stigning så og si hele veien opp til utsiktpunktet, må deltakerne forberede seg på at oppstigningen fortrinnsvis vil foregå i gangfart. Oppstigningen vil gi høy puls og god O2-trening. De raskeste vil kunne klare å komme seg opp på ca 25 minutter, mens andre kanskje vil bruke 40 minutter eller mer. Om været er med oss, får vi flott utsikt fra platået på toppen! Før vi fortsetter videre, tar vi oss tid til litt fotografering, og vi passer på å få i oss noe næring og væske. Det blir en annen vei ned. Rundturen er på ca 6 km. Avhengig av nivået til deltakerne, vil denne turen ta 60 – 90 min + tid til foto og næringsinntak på Mørkgonga. Ansvarlig leder: Stig Andy Kvalheim.

Alternativ 2 – Mørkgonga og Gyrihaugen
Fra Mørkgonga videre til Gyrihaugen er det litt over 1 km. Vi løper forbi et fint vann (Migartjern), før det blir bratt stigning den siste biten mot toppen. På toppen må vi få igjen pusten og ta noen flere bilder. Deltakerne som blir med hit, får også høre sagnet om Gygra og om hvordan alle de store steinene har havnet i Steinsfjorden. Vi bruker nok 10-15 min fra Mørkgonga opp til Gyrihaugen. Ned igjen mot turens utgangspunkt havner vi inn på samme trasé som deltakerne som går direkte tilbake fra  Mørkgonga følger. Rundturen oppom Gyrihaugen blir da på 8-9 km. Deltakerne som blir med på denne turen, vil komme seg gjennom på 90 minutter – 2 timer. Ansvarlig leder: Hilde Johansen.

Alternativ 3:
På vei ned fra Gyrihaugen kan vi ta av en sti inn mot Pipesteinen. Dette er en 20 m høy steinblokk, som står nedi et skar midt inni skauen. For å kunne se steinen i sin fulle størrelse, må man ned en bratt skråning. Her blir det bundet opp et tau, som deltakerne kan holde seg fast i. Etter å ha observert og foreviget denne fascinerende severdigheten, krabber vi oss opp en annen skråning før vi følger ankomststien tilbake til Skardtjennveien. Derfra følger vi samme trasé som deltakerne fra alternativ 1 og 2 den resterende strekningen ned til turens utgangspunkt. Totalt vil denne rundturen, med Mørkgonga og Gyrihaugen inkludert, ende på 14-15 km. Om vi skal ned og opp åssiden til og fra Pipesteinen må vi beregne en totaltid på ca 3 timer inkludert matpause og fotografering. Ansvarlig leder: Terje Rundhaugen.

ROLIG DISTANSEØKT (SØNDAG)

Økta foregår i et idyllisk område, i en forholdsvis flat trasé der vi løper på blandingsunderlag av grus, skogsstier og asfalt. Under denne økta vil deltakerne få mulighet til å få et innblikk i deler av Ringeriksregionens og Norges kultur-, samfunns- og litteraturhistorie.

Kl 08:45: Avreise fra Klækken Hotell i private biler for transport til utgangspunktet ved Norderhov kirke.

For deltakere som møter direkte ved utgangspunktet: Oppmøte kl 09:00 ved Norderhov kirke.

Alternativ 1

Tur/retur Norderhov kirke og Mo gård, der forfatteren og eventyrsamleren Jørgen Moe ble født og vokste opp. Distanse: 5 km.

Alternativ 2

Fra Norderhov kirke til Mo gård, der forfatteren og eventyrsamleren Jørgen Moe ble født og vokste opp. Videre derfra via deler av Pilgrimsleden til Helgelandsmoen og tilbake til utgangspunktet ved Norderhov kirke. Distanse: 12 km.

(Som et tredje alternativ kan det være aktuelt å gjennomføre en økt på 17 km, der man også får med seg strekningen i alternativ 2 sammen med deltakerne som starter fra Norderhov kirke. Ta kontakt med Hilde ved interesse for dette alternativet.)

 

BANE-ØKTER OG KVALITETSØKTER (FRE/LØR/SØN)

Kombi-intervaller

4–6 x (4 min + 30 sek tempo)

Denne økta er inspirert av Mustafa «Musse» Mohamed,  svensk rekordholder på maraton. En intervalløkt som kombinerer terskelintensitet med raskere flytfart og setter intensitetsstyring og tempo i perspektiv.

 

DDS – drill, dynamisk tøying og sprint

En real sprintøkt – som egner seg for alle. Drilløvelser bedrer både koordinasjonen og kan fungere som (løpsspesifikke) styrke- og teknikkøvelser. Dynamisk tøying er en digg komponent som de fleste oss har godt av, og som gjør seg ypperlig som en forlengelse av oppvarmingen. Raske sprintdrag vekker nervebaner og muskelfibre som ofte «ligger i dvale» hos langløpere. En eksplosiv, variert og annerledes løpeøkt!

 

Kortintervaller på bane

1–3 x (10 x 200 meter)

En intervalløkt med kortere drag, som dermed tillater oss å jobbe på litt høyere fart, selv om intensiteten skal ligge rundt anaerob terskel. Det «kjipe» med kortintervaller er at man trenger maaange drag for å få en fullverdig økt. Mange løpere tyr derfor heller til  økter som 5 x 5 minutter, som virker mer overkommelig for hodet. Vi utnytter fellesskapet og bryner oss på opp mot 30(!) x 200 meter, rundt og rundt.